December 12, 2012



Life is not only about : makan.jalan.shopping.gossip.naik pangkat.dapat baby.anak pandai.rumah besar.kereta besar.duit banyak.gaji besar.siapa cantik.siapa betul. siapa salah.cakap besar.semua aku betul.pendapat aku power. aku ada kuasa.kau apa ada? semua aku tau.semua aku pandai.semua aku ada.


jika kita memiliki semua itu pun, so what-
siapa yang beri?siapa yang beri?
adakah 'sesungguhnya' dari hasil usaha titik peluh kerajinan  kita 'semata2' yg tak 'seberapa' itu?

sampai 'bila' kita akan memiliki semua tu?
boleh ke kita bawak mati?

At the end of the day..kain kapan sahaja yang menemani.
Segala 'amalan' belum tentu membantu kita melepasi titian sirat yg halusnya ibarat sehelai rambut dibelah 7.
Beratnya dosa aku pasti  takkan mampu melepasinya,

Kehidupan adalah segalanya berpaksikan kepada Allah.
Masih jauh..masih jauh lagi..tersangat jauh..
walaupun dihati terasa mahu benar dekat...



Ketika seseorang dari kita ditimpa ujian atau musibah, walau sekecil atau sebesar mana, its not only about him or her or them.
It is actually about me..and us..How we react to that?Atau tiada perasaan..Alangkah kerasnya hati kita.
Kita disekeliling mereka perlu mengambil iktibar ke atasnya...
Takdir dan masa depan kita belum tentu lagi warnanya.


Semoga jauh dari rasa riak takbur dan bangga atas apa yang bukan milik kita walaupun sehelai rambut...rasa angkuh dan bongkak yang akan memakan segala amalan kita...
Segalanya milik Dia jua.


Ya Allah, izinkanlah aku meminjam mereka dariMu untuk lebih lama...untuk sama2 menemaniku melalui hari2 dah hayatku didunia...mencari redhaMu jua...


Buat Alwi semoga syurga tempatmu Alwi..
Buat kak Silawati, perginya suamimu adalah ingatan buatku..


Jika kita tak mampu menjadi teman yang baik yang memimpin ke arah kebaikan, 
tak usah menjadi langau yang membusukkan bangkai..

Lihatlah jauh ke dalam diri..apa sebenarnya yang kita kejar dalam kehidupan sehari2..
Sesungguhnya benar kita tergolong dalam orang2 yang rugi..
Ampunkan aku ya Allah..













2 comments:

  1. Alhamdulillah, dapat makanan jiwa tengah hari ni. thanks sis:)

    ReplyDelete
  2. dah lama tak menjenguk blog ni. banyak pengisian rohani. terima kasih sudi berkongsi kak. memang susah untuk mengajar diri untuk selalu menunduk menghadap bumi bukan mendongak menghadap langit. satu peringatan juga buat buat diri saya.

    ReplyDelete

Birdie say?