October 4, 2013

Bila Lidah Menjadi Pisau.

Bila teringatkan Dia.
Rasa tak layak berkata2.

Malu.
Selalu mungkir janji untuk merubah diri.Malu kerana berbuat dosa terang2 dihadapanNya, sang Pencipta.

Takut.
Takut tak tersenarai langsung dalam senarai ahli syurga.
Taknak masuk neraka.
Rasa tak layak nak masuk syurga.

Risau.
Allah bukak aib kita.
Kita bukan siapa2. PENDOSA.
Zahir dan batin sentiasa digoda berbuat cela.
Kat akhirat nanti bila dibuka buku amalan.
Boleh bayangkan berat yg manakah timbangan.

Saya.
Boleh menjadi sebaik2 penyimpan perasaan..pemendam rasa dan perahsia..
Dan saya
Boleh menjadi setelus telus dan sejujur2 manusia..
Dan saya
Boleh  menjadi kejam hanya melalui kata2  samada sengaja atau tidak telah membuat manusia terluka..
Dan saya
Boleh juga menjadi manusia talam dua muka..tersenyum dihadapan namun menelan pahit dalam jiwa..

Serba bolehkan saya?

Bukan.itu bukan nada riak.
Itu hakikat saya sebagai manusia.

Selagi boleh.berbaik sangka.
Berbuatlah baik walau apa jua.
Jangan terpaksa.
Jangan harapkan apa2.

Kadang.bila hati tak mampu berdusta.
Bila jiwa rasa bencana..untuk elakkan tsunami melanda.
Terimalah kata2 jujur dari seorang teman.
Pahit untuk ditelan..kerana kata2 lbh tajam dari mata pedang...
Anggaplah sebagai tanda mata supaya kita sama2 sedar bahawa kita bukan siapa2.

Luah atau pendam????
Luahkan atau pendamlah demi kebaikan.
Namun HARUS berpadanan dengan keadaan.

MOVE ON.

No comments:

Post a Comment

Birdie say?