October 14, 2010

Berada di Court complex yang kedua terbesar di dunia ni, tak bermakna aku tau semua prosiding kes yang berjalan, akan berjalan, telah berjalan atau tak berjalan langsung.

Paling aku tau, kalau pagi2 nampak kon warna merah sepanjang jalan nak masuk gate tu, dan berderet2 polis berpacak kat situ, tau lah aku hari ni mesti ada kes Anwar.Tak pun adelah tu kes2 berprofil tinggi. Selebihnya,  kalau ade puak2 yang menjerit beramai2 tanda sokongan, atau bertakbir kat lobi bawah ni, taulah aku ade kes2 besar dan berpengaruh. Result dia? still aku kena gak baca suratkhabar macam orang lain jugak.Tak pun kalo rajin sangat, telefon jurubahasa nak tau status kes,(yang pernah sekali je aku buat).

Adalah sekali dua aku terpanggil untuk mengikuti prosiding dengan sedikit kerajinan dan kuasa yang ada, senyap2 aku menyelinap..nak tengok dengan mata kepala sendiri, or nak mendengar keputusan Judges terhadap keputusan yang ditunggu2, barulah aku akan menyelitkan  diri secara tak langsung.

Court ni terlalu besar untuk aku tau semua perkara wp aku berada di dalamnya.Selalunya kalau benda2 yang panas, akan sampai jugak ke telinga tanpa di minta.
Tapi, terpulang pada kita macamana nak menerimanya. Kadang2 orang yang mendengo bukan dari sumber utama ni terlebih sudu pulak dari kuah.Bukannya saksi2 bagi statement depan dia, tapi seolah2 dia yang tau semua benda. Siap yakin lak tu keputusan tu akan berpihak pada si polan si polan.
Selagi kita tak dengar dari dua2 pihak, kita ambik jalan tengah jelah.dengar dan dengar.selebihnya pulangkan pada yang berhak.Kadang2 org tu plak yang jadik hakim sedangkan kes belum setel.


Yup, dalam kita mendengar atau membaca dari beberapa sumber tu, kita pasti akan ada terdetik dan ada tanggapan sendiri terhadap sesuatu. Boleh je kita nak bagi pandangan kita tu secara 'lay man' tapi toksah terbawak2 dan ter emosi sangat..banyaknya 'hearsay ' semata2..
kadang bila orang tanya pendapat pasal kes tu kes ni..aku boleh senyum je lah..sedangkan kadang2 aku tak tau pun kes apa yang dia sedang tanyakan tu eh.heh,...kes sendiri pun tak teringat, nak melayan lak kes2 orang lain.Nak tanya kes yang kita attend boleh lah..

Kadang2 aku yang bosan bila prosiding sesatu kes ambik masa yang terlalu lama nak selesai.Nak salahkan sapa?
Jangan salahkan sesapa kalau kita tak tau apa yang berlaku sebenarnya dalam court tu.

Yang pastinya Mahkamah Allah paling Agung. Keputusan dan Penghakiman dunia ni sementara je.Buat halwa telinga.

No comments:

Post a Comment

Birdie say?