August 3, 2010

Lately hidup di selimuti dengan pelbagai emosi dan perasaan.
Drive pagi2, sambil melayan Mirah bcakap dan menyanyi, fikiran ummi menerawang jauh memikirkan pelbagai isu dan persoalan yang banyaknya belum bertemu jawapan.

Rasanya bukan ummi sorang, seawal bangun tido di pagi hari, apatah lagi bila drive bersendirian dalam km yang jauh pastinya kita tak lari dari ambil kesempatan memikir2 yang pelbagai.


Antara jalan terpenting dalam penyelesaian sebarang masalah pada ummi adalah, 'komunikasi yang berkesan'.

Ini terbukti bila dalam banyak perkara, perbualan dan perbincangan antara pihak-pihak yang berlangsung dalam keadaan aman, saling give and take-memberi peluang mendengar seseorang itu menyampaikan dan meluahkan perasaan, dah cukup membantu mengurangkan beban dan penderitaan, dan merungkai sebarang salah faham jika ada.

Banyaknya kita, suka memendam rasa dalam banyak perkara-khuatir jika diluah akan menyinggung hati dan perasaan atau takut lebih mengeruhkan keadaan-sedangkan apabila ia dipendam, mungkin lebih lama hati akan terluka dan terdendam.Sebarang salah faham tidak dapat dibetulkan.

Masalahnya, kita hidup dalam ego yang terlalu tinggi untuk diruntuhkan.Atau malas dan cuba lari dari masalah yang melanda dengan mengambil jalan diam dengan harapan semua masalah akan terselesai dengan sendirinya.:)
Namun diakui, adakalanya, berdiam adalah jalan terbaik, bergantung kepada sesetengah keadaan.


Semoga hari ni lebih baik dari semalam.

No comments:

Post a Comment

Birdie say?